Guma dwuchromianowa

Już od ponad 100 lat fotografia rozpala serca artystów i ludzi wrażliwych na piękno.

Guma dwuchromianowa (lub po prostu guma) należy do jednej z pierwszych technik, które umożliwiły wiernie odtwarzanie rzeczywistości dzięki światłoczułej materii. Jej rodowód sięga Francji końca XIX wieku. W przedwojennej Polsce mistrzami tej metody byli m.in. Jan Bułhak oraz Marian Dederko. Do dzisiaj cieszy się zainteresowaniem zarówno wśród twórców jak i kolekcjonerów sztuki.

Niezwykłość tej techniki polega na połączeniu pozornej prostoty (do naświetlenia pracy wystarczy słońce, a do wywołania – zwykła woda) ze złożonym procesem dobierania składników (guma arabska, dwuchromian potasu oraz pigment w odpowiednich proporcjach), ręcznym rozprowadzaniu emulsji światłoczułej na odpowiednio przygotowanym papierze i w końcu jej zmywaniu, by nadać ostateczny kształt dziełu.
Nie ma też jednej oficjalnej metody stosowania gumy w praktyce. Każdy artysta staje się więc poniekąd również odkrywcą wypracowując dla siebie najlepiej pasujące mu sposoby realizacji tych pozornie prostych czynności.

Gumy mogą być zarówno monochromatyczne, jak też nabijane parokrotnie w celu uzyskania ciekawych efektów kolorystycznych lub zbliżonych do druku CMYK. 

Im więcej warstw, tym trudniej dobrnąć do szczęśliwego końca – bywa, że cały trud paru dni ląduje w koszu.
Każda odbitka jest niepowtarzalna, unikatowa i stanowi odrębne dzieło – sygnowane i numerowane przez artystę.

Pod strzechą

Seria:

Ostatnie lata, kiedy można spotkać po wsiach takie chaty. Każdego roku znikają, a w raz z nimi wspomnienia piaszczystych dróg z rozstajnym krzyżem, płotów plecionych z witek, stogów siana. Umierają wraz z ostatnimi mieszkańcami. Pierwszy pada dach… Kolekcja gum dwuchromianowych powstała na podstawie zdjęć robionych w latach 2015-2017 głównie na Podlasiu, ale również na Mazowszu,… Czytaj dalej Pod strzechą

Stara Praga

Seria:

Stalowa, Brzeska, parę ulic, parę podwórek… niewiele już zostało ze starej warszawskiej Pragi. Ale nawet teraz zaglądając do tzw „studni” – można poczuć się lekko nieswojo. Hermetyczny świat. I biada temu, kto wtargnie tutaj nieproszony, zwłaszcza po zmroku. Ale cóż, guma lubi właśnie takie klimaty… i na szczęście nie wymaga nocnych zdjęć.   

Islandia

Seria:

Islandia, dzięki swoim surowym krajobrazom, niezwykłym fakturom skał, opuszczonym farmom – jest prawdziwą kopalnią motywów fotograficznych. Na podstawie zdjęć wykonanych podczas dwóch wypraw na Islandię – latem 2015 i 2017 roku powstała kolekcja prac wykonanych techniką gumy dwuchromianowej. Odbitki na profesjonalnym papierze graficznym Fabriano, podwójnie naświetlane. Rozmiar prac w passepartout 20×20 cm, rozmiar samego druku… Czytaj dalej Islandia